Пам’ятки-поради

Якщо дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти. Якщо дитина живе у ворожнечі, вона вчиться агресивності. Якщо дитину висміюють, вона стає замкненою.

Якщо дитина постійно чує докори, вона вчиться жити з по­чуттям провини.

Якщо дитина зростає у терпимості, вона вчиться приймати інших.

Якщо дитину підбадьорюють, вона вчиться вірити у себе. Якщо дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною.

Якщо дитина зростає у чесності, вона вчиться бути справед­ливою.

Якщо дитина зростає у безпеці, вона вчиться вірити у людей. Якщо дитину підтримують, вона вчиться цінити себе.

Якщо дитина живе у порозумінні та дружелюбності, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

Діти не можуть захистити себе від фізичного та психічно­го тиску з боку дорослих. Але вони вчаться у нас поведінки та взаємовідносин: крику, якщо ми кричимо, грубощів, якщо ми грубимо, жорстокості, якщо ми її демонструємо. І, навпаки, доб­ра поведінка наших дітей породжується тільки добром і справед­ливістю.

Жорстоке ставлення до дитини дуже часто спричиняє не ка­яття, а зовсім інші реакції, а саме:

— страх;

— збурення, протест;

— образу, почуття ображеності, жагу помсти і компенсації;

— прагнення до обману;

— нівелювання різниці між добром і злом, між «можна» та «не можна»;

— агресивну поведінку;

— заниження самооцінки;

— ненависть до себе та оточуючих (якщо дитину часто б’ють).

Вийти зі становища або попередити ситуацію допоможуть такі поради.

1. Прислухайтеся до своєї дитини, спробуйте зрозуміти її. Вникніть у проблему дитини. Не обов’язково погоджуватися з її точкою зору, але завдяки батьківській увазі вона відчує свою значущість і людську гідність.

2. Приймайте рішення спільно з дитиною, дайте їй можливість приймати самостійні рішення: дитина з більшим задоволен­ням підкоряється тим правилам, які встановлює сама. На­дайте дитині право вибору, щоб вона реально відчула, що може вибирати з кількох можливостей.

3. Спробуйте попередити ситуацію або змінити її таким чином, щоб дитині не потрібно було вести себе неправильно.

4. Вимагаючи щось від дитини, давайте їй чіткі та зрозумілі вказівки. Не обурюйтеся, якщо дитина щось не зрозуміла або забула. Без роздратування роз’яснюйте сутність своїх вимог.

5. Не вимагайте від дитини відразу багато, дайте їй можливість поступово засвоїти всі ваші вимоги.

6. Не давайте дитині непосильних завдань, не можна очікувати від неї того, чого вона не в змозі зробити.

7. Не дійте зопалу. Зупиніться і замисліться, чому дитина діє саме так.

8. Подумайте, у чому полягає складність ситуації, у яку потра­пила дитина, чим ви можете допомогти, як підтримати.

Самоконтроль – це вміння керувати власними почуттями і формами їх виявлення, навчання якому триває все життя.

Допомагайте дитині відновити контроль над собою:

1. Коли дитина вередує, залишайтеся спокійним, (це дасть вам змогу змоделювати, тобто показати на власному прикладі, вміння самоконтролю).

2. Подумайте, чим швидко можна заспокоїти дитину:

- фізичним контактом (дотик та обійми);

- переключити увагу (на іншу дію, або залучити до певної взаємодії з вами);

- дати спокій («випустити пару» в спокійному, тихому місці, а потім поступово відновити своє самовладання).

3. Спробуйте зрозуміти, що викликає бурхливу емоційну реакцію дитини щоб запобігати виникненню подібних ситуацій.

4. Надавайте дитині право вибору: формуєте її самостійність і відповідальність за власні дії, важливим є не результат, а процес вибору.

Корисні поради батькам

Правила ефективної дисципліни

Переконайтеся,

1. Що правило, яке ви встановлюєте, відповідає конкретній вимозі й ситуації. Правило має відповідати віку, особистості та можливостям дитини.

2. Правило має бути сформульовано позитивно. Наприклад, правило «не бігай» можна сформулювати як «ходи спокійно», «не розкидай іграшки» – як «іграшки люблять бути на своїх місцях».

3. Будьте послідовними в дотриманні правил, підкріплюйте свої слова діями.

4. Пояснюйте правила простою мовою та позитивно, без погроз. Залучайте дитину до формулювання і встановлення правил.

5. Демонструйте, що ви розумієте і поважаєте почуття дитини. Дійте авторитетно та впевнено.

6. Будьте готові до непокори, майте план дальших дій і домагайтеся дотримання правил. Дитині так само важливо відчувати, що ви помічаєте і схвалюєте її хорошу поведінку, як і те, що її негативна поведінка викликає ваше невдоволення та прикрі наслідки.

7. Навчайте дитину альтернативам

8. Виправдовуйте почуття, але не поведінку

9. Спрямовуйте поведінку дитини у прийнятному напрямі

10. Використовуйте безпосередні наслідки дій дитини для її навчання

11. Навчайте дитину дисципліни, створюйте логічні наслідки її дій

Принципи позитивного виховання

1. Дозволяючи відрізнятися від інших, ви даєте дитині можливість відкрити, оцінити і розвинути в собі свій особливий внутрішній потенціал і побачити свою мету.

2. Дозволяючи здійснювати помилки, ви даєте дитині можливість коректувати себе, вчитися на власних промахах і добиватися все нових успіхів.

3. Дозволяючи проявляти негативні відчуття, ви даєте дитині можливість навчитися управляти своїми емоціями і усвідомлювати власні відчуття, що вселяє в нього упевненість в собі, чуйність і дух співпраці.

4. Дозволяючи бажати більшого, ви даєте дитині можливість усвідомити, що вона заслуговує на це, і навчитися відкладати задоволення своїх бажань на потім. Дитя здатне хотіти більшого, але при цьому уміє радіти тому, що у нього є.

5. Дозволяючи говорити «ні», ви даєте дитині можливість розвинути свою волю і визначити позитивне і справжнє відчуття свого «я». Володіючи правом говорити «ні», дитя розвиває розум, серце і волю, а також вчиться глибше усвідомлювати свої бажання, відчуття і думки. Можливість опиратися авторитету — фундамент позитивного виховання.

Як тренеруватися до ЗНО

Для того щоб ви могли впевнено впоратися з тестом у напруженій обстановці зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), почніть готуватись до тестування заздалегідь. А як краще впоратися з цим завданням, вам підкаже цей матеріал.

Тренуйся. Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів - просто заради тренування, наприклад, проходити тести ЗНО онлайн. Не можна навчитись добре виконувати тести, не тренуючись на них самих, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Ці тренування не тільки знайомлять з типовими конструкціями тестових завдань, а й дають вам інший досвід - самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.

Поспішай. Тренуйтеся із секундоміром у руках. Порівнюйте час, необхідний для виконання тестів зовнішнього оцінювання. Обмежуйте його. Без подібних обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації, неможливо змоделювати той стрес (напругу), що викликає будь-яке тестування.

Випробовуй. У тренуваннях застосовуйте правильну тактику, тобто додержуйтесь усіх рекомендацій, як правильно вирішувати окреме завдання чи тест у цілому. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а треба відразу ж познайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей прояснить вам, що ж саме є необхідним в інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробовувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати, тільки активно тренуючись у тестуванні.

Пропускай. Треба навчатися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими ви обов'язково впораєтесь. Просто нерозумно не дібрати балів тільки тому, що ви не добрались до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал яких вам невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких запитань, то не варто пропускати всі перші завдання.

Вгадуй. Якщо ви не впевнені у виборі, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді перед іншими, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило, призводить до приросту балів.

Виключай. Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох відповідях (а це легше), а не відразу на п'ятьох-сімох (що набагато складніше).

Скорочуй вибір. Якщо кілька відповідей (1-2) із чотирьох чи п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші такими, що підходять з рівною ймовірністю, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатись вибрати відповідь з інших просто навмання. Шляхом такої тактики ви отримаєте більше балів. Це - теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь точно не підходить) - це теж знання, і нерозумно відмовлятись від його використання.

Думай тільки про поточне завдання. Коли ви бачите завдання (запитання), забувайте все, що було в попередньому: як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже вирішеному вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно вирішити інше завдання. Ця установка дає безцінний психологічний ефект - забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилось вам «не по зубах»). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання - це шанс набрати бали.

Читай завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» й добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших запитаннях.

Не засмучуйся. У будь-якому професійно підготовленому тесті є завдання, з якими ви просто не зможете впоратись. Більше того, усі 100 % завдань зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду. Навіть якщо вам здається, що ви допустили занадто помилок і просто завалили тест, пам'ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з'ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатись максимального результату. Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтесь не тільки наносити удари, а й «тримати» їх (якщо висловлюватись термінами боксу). Треба категорично відмовитись від «комплексу відмінника», який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.

Заплануй два кола. Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) тестування пройти всі завдання «за першим колом». Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких для вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й добрати щось на важких, які вам спочатку довелось пропустити.

Поради психолога щодо підготовки до незалежного зовнішнього оцінювання

Сьогодні шлях вступу до вищого навчального закладу пролягає через складання зовнішнього незалежного тестування, тому воно має таке велике значення для випускників. Це порівняно нове явище для нашого суспільства. А щоб засвоїти щось нове, треба докласти зусиль. І результат буде залежати не тільки від того, скільки людина витратить енергії на його досягнення, але й від того, наскільки вона психологічно готова до цих випробувань, та наскільки інші допомагають та підтримують її у досягнені поставленої мети.

Рекомендації випускникам

Необхідно організувати підготовку до тестування за планом (тижні, дні, години). Складаючи розклад на кожен день занять, чітко визначитися з тим, що саме сьогодні буде вивчатися, які розділи і теми. Психологи рекомендують починати із самої цікавої теми – це допоможе ввійти у робочу форму.

Рекомендується наступний графік занять: після години занять робити перерву на 10 хвилин. Після 2-3 годин роботи можна перепочити півгодини, перекусити, а потім позайматися ще 3-4 години і відпочити не менше 2 годин, включаючи обід і прогулянку.

Напередодні складання ЗНО учням необхідно добре виспатися та відпочити. Заздалегідь підготувати все необхідне для наступного дня: одяг, документи (паспорт, свідоцтво про народження, сертифікат, картку запрошення), 2 чорні гелеві ручки, а також годинник (якщо є). Виходячи з дому, впевнитися, чи всі необхідні речі ви взяли з собою. На пункт тестування прийти вчасно (можливо, навіть залишити собі додатковий час на непередбачувані обставини, як-то проблеми з транспортом).

Під час тестування дотримуватися правил поведінки, які передбачені процедурою ЗНО. У ході роботи з тестами слід бути максимально зосередженими: перш ніж виконувати завдання, уважно прочитати інструкцію, адже саме неуважність призводить до того, що дехто з учасників тестування не може проявити свої справжні знання. Бажано слідкувати за часом і раціонально розподіляти його.

У разі порушення процедури тестування учень може подати апеляцію, яка пишеться одразу після тестування, не виходячи з аудиторії. Апеляція щодо несправедливого, на думку випускника, оцінювання його знань подається після отримання сертифіката.

Рекомендації батькам

Напередодні тестування не треба підвищувати тривожність дитини – це може негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно “зірватися”. Бажано підвищувати впевненість дітей у собі, частіше звалити, підбадьорювати, тому що чим більше дитина боїться невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.

Батькам необхідно слідкувати за самопочуттям дитини. Ніхто, крім батьків, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.

Під контролем повинен бути режим підготовки дитини: не допускати перевантажень, чергувати заняття з відпочинком. Для занять у дитини має бути зручне місце.

Батьки повинні забезпечити калорійне харчування дитини: під час інтенсивного розумового напруження необхідна поживна і різноманітна їжа і збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного мозку.

Потрібна допомога дітям у розподіленні часу та тем по днях. Не має сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, достатньо переглянути ключові моменти і вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Якщо дитина не вміє, їй треба показати, як це робиться на практиці. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і т.д.

Заздалегідь під час тренування за тестовими завданнями треба привчати дитину орієнтуватися в часі та вміти його розподіляти. Тоді у дитини буде навичка уміння концентруватися впродовж усього тестування, що надасть їй спокою і зніме зайву тривожність.Напередодні іспиту необхідно забезпечити дитині повноцінний відпочинок.

Кiлькiсть переглядiв: 92

Коментарi